Overmax OV-DualDrive MAX jest tabletem zaprojektowanym z myślą o podróżach. Został uzbrojony w moduł GPS, dzięki któremu skorzystamy z załączonej przez producenta aplikacji nawigacyjnej Be-On-Road. Ponadto urządzenie posiada wysuwaną antenę oraz zintegrowany tuner DVB-T, który pozwoli oglądać pasażerom telewizję w trakcie przedłużającej się jazdy samochodem.
Niedawno sprzęt zagościł w naszej redakcji. Jeśli chcecie wiedzieć, jak się sprawuje w praktyce i czy jest wart uwagi – zapraszamy do lektury maniaKalnej recenzji.
Wideo recenzja Overmax OV-DualDrive MAX
Budowa / jakość wykonania
Konstrukcja sprawia wrażenie solidnej i dobrze spasowanej, ale wizualnie jest raczej prosta.
Projektanci nie nadali urządzeniu wymyślnej formy. Dominują proste frezy i lekkie wyokrąglenia. Tylny panel został skręcony czterema widocznymi śrubami i wyraźnie się odcina liniami montażowymi. Tablet jest utrzymany w czarnej kolorystyce. Jedynym wyjątkiem jest srebrny pasek tworzywa sztucznego przykrywającego kamerę oraz głośnik. Oznaczenia producenta są nadrukowane białą farbą. Wykończenia są matowe. Wizualnie tablet nie jest specjalnie atrakcyjny, ale nie budzi też negatywnych odczuć.
Strona konstrukcyjna tabletu stoi za to na dobrym poziomie. Projektanci zdecydowali się na metalowy szkielet z elementami tworzywa sztucznego. Urządzenie jest sztywne i sprawia wrażenie trwałego. Jednocześnie charakteryzuje się optymalną wagą, a jak wykazały późniejsze testy, plastikowe wstawki swobodnie przepuszczają sygnał bezprzewodowy. Poszczególne elementy zostały dobrze spasowane. Nic nie skrzypi, a przyciski i porty nie są obluzowane. Przestrzeń pomiędzy ekranem, a taflą ochronną nie jest zbyt duża – dotyk jest wykrywany poprawnie i dopiero przy silniejszym nacisku pojawia się efekt „jacuzzi” (charakterystyczne bąble powietrza pod ekranem).
Tablet dobrze leży w dłoni. Nie jest zbyt ciężki, a matowe powierzchnie zapobiegają ślizganiu się palców. Obudowa lubi się nagrzewać podczas pracy urządzenia, ale nie rzutuje to na ergonomię pracy. Przyciski zostały skupione przy prawym narożniku, na górnej belce. Charakteryzują się niskim skokiem i nie sprawiają problemów. Wolałbym jednak mieć kontrolę głośności nieco bliżej palca wskazującego.
Na liście wyposażenia znajdziemy dwie kamerki. Frontowa została zamontowana w prawym górnym narożniku. Tylną znajdziemy pod srebrnym paskiem tworzywa sztucznego – również została przesunięta do jednego z boków. Charakteryzują się rozdzielczością odpowiednio 0,3 i 5 Mpix przy zdjęciach. W trybie filmowania przechwytują obraz w standardzie VGA. Listę wyposażenia uzupełnia mikrofon oraz pojedynczy głośnik umieszczony na tylnym panelu.
Ekran
Ekran tabletu to 9,7-calowa matryca TN.
Overmax OV-DualDrive MAX został wyposażony w 9,7-calowy ekran LCD. W kwestii kątów widzenia oraz parametrów obrazu nie odbiega od poziomu większości matryc TN. Zmiany kontrastu i kolorów przy zmianie perspektywy są zauważalne, zwłaszcza w jednym kierunku. Kolory są lekko oziębione. Rozdzielczość ekranu to 1024 x 768 pikseli. Zapewnia odpowiednią przejrzystość i czytelność wyświetlanego materiału.
Siła podświetlenia plasuje się na średnim poziomie. Możemy ją zmieniać płynnie, ale w stosunkowo szerokim zakresie. Komfortowa praca jest możliwa już przy 50%. Na pokładzie nie znajdziemy czujnika oświetlenia. Matryca nie migoce w żadnym punkcie. Nie widać nigdzie przebarwień, ani zauważalnie jaśniejszych lub ciemniejszych pól. Nie odnotowaliśmy w egzemplarzu testowym „martwych pikseli”.
Ekran obsługuje technologię multidotyku z dziesięcioma punktami nacisku. Rozdzielczość punktów jest wysoka. Czujnik został dobrze skalibrowany i nie gubi się przy klasycznych dla Androida gestach (przesunięcie, uszczypnięcie, rozciągnięcie itp.) – nawet podczas ładowania tabletu. Dotyk zazwyczaj jest rozpoznawany bez opóźnień.
Wyposażenie
Jak przystało na tablet do samochodu, na pokładzie OV-DualDrive MAX znajdziemy GPS oraz tuner DVB-T.
Overmax OV-DualDrive MAX został wyposażony w porty Minijack 3,5 mm (do którego możemy podpiąć słuchawki lub głośniki), dedykowane złącze zasilania, slot kart microSD (obsługuje nośniki o pojemności do 32 GB), złącze microUSB oraz gniazdo microHDMI. Ostatni z wymienionych stanowi miły dodatek – pozwoli podłączyć tablet do większego ekranu (np. telewizora). Port microUSB obsługuje przenośne pamięci, urządzenia wskazujące oraz koncentratory USB. Nie wykrył jednak dysku zewnętrznego (500 GB, bez zasilania).
W kwestii komunikacji bezprzewodowej możemy liczyć na kartę WiFi oraz moduł Bluetooth. Stabilność WiFi sprawdziłem na bazie małych i dużych plików. Nie zanotowałem nawet chwilowej utraty łączności i wahań prędkości transferu danych – połączenie jest stabilne. Z poziomu ustawień możemy nakazać karcie ciągłą pracę, nawet przy wyłączonym wyświetlaczu. Tablet obsługuje zewnętrzne modemy 3G (testowane na bazie modelu Huawei E173u-2, karta SIM operatora Play), ale nie zapewnia wsparcia dla sieci Aero2. Urządzenie poprawnie wykrywa podłączony przez przejściówkę modem oraz odczytuje siłę sygnału, ale w ustawieniach systemu nie znajdziemy opcji konfigurowania połączenia. Jeśli więc tablet nie ustawi parametrów automatycznie, niezbędne będzie sięgnięcie po odpowiednią aplikację z Google Play (np. 2g/3g).
Przechodzimy do modułów, które stanowią o użyteczności tabletu. GPS działa bez zarzutu. Szybko łapie sygnał satelit i odświeża nasze współrzędne. To bardzo ważna zaleta. Urządzenie zostało ponadto wyposażone w tuner DVB-T oraz rozsuwaną, teleskopową antenę. Jej moc nie jest duża i nie pozwoli nam oglądać programów wewnątrz budynków. W samochodzie jednak sprawdza się bez zarzutu funkcjonując jako mobilny telewizor i radio.
Akumulator
Overmax OV-DualDrive MAX wytrzyma ponad pięciogodzinny seans filmowy zanim bateria odmówi posłuszeństwa.
Overmax OV-DualDrive MAX został wyposażony w zintegrowany z obudową akumulator litowo-jonowy. Charakteryzuje się pojemnością 6000 mAh. Przetestowałem ją w kilku scenariuszach użytkowych zakładających normalne „codzienne” korzystanie z tabletu. W ogólnym rozrachunku sprzęt plasuje się na dobrym poziomie oferując przeszło 5 godzin jednostajnego odtwarzania filmów. Najwięcej mocy zużywa podtrzymując pracę modułu GPS. Wyniki wszystkich przeprowadzonych testów podaję poniżej.
Test akumulatora tabletu (jasność ekranu ustawiona na 50%):
- praca w trybie konsoli, sieć WiFi aktywna, uruchomiona gra – ubytek 23% w przeciągu godziny;
- praca w trybie konsoli, sieć WiFi nie aktywna, uruchomiona gra – ubytek 19% w przeciągu godziny;
- praca w trybie odtwarzania filmów, sieć WiFi aktywna, odtwarzany film w trybie pełnoekranowym – ubytek 18% w przeciągu godziny;
- praca w trybie odtwarzania filmów, sieć WiFi nie aktywna, odtwarzany film w trybie pełnoekranowym – ubytek 14% w przeciągu godziny;
- praca w trybie przeglądarki (WiFi), uruchomiona przeglądarka internetowa – ubytek 22% w przeciągu godziny.
Powyższe oszacowanie wydajności baterii może ulec zmianie o kilka procent, jeśli zdecydujemy się pracować przy pełnej mocy podświetlenia wyświetlacza.
Wydajność
Na pokładzie tabletu znajdziemy konfigurację jednordzeniowego procesora i układu graficznego Mali-400 MP.
Tablet zbudowany jest w oparciu o jednordzeniowy procesor Telechips TTC8923 zaprojektowany w architekturze ARMv7. Jednostka obliczeniowa charakteryzuje się nominalnym taktowaniem 1,0 GHz i współpracuje z jednordzeniowym układem graficznym Mali-400 MP. Poszczególne procesy i aplikacje mogą korzystać z 1 gigabajta pamięci RAM DDR3. Po odjęciu stałych systemowych procesów zostaje około 630 MB. Jako magazyn danych wykorzystać możemy 8 GB pamięci użytkowej. Oczywiście część przestrzeni magazynowej jest zajęta przez system operacyjny oraz zainstalowane aplikacje.
Na tablecie znajdziemy system Android w wersji 4.0.4 (ICS). Płynność działania systemu jest zadowalająca, aczkolwiek aplikacje uruchamiają się stosunkowo wolno. Przeciąganie okienek odbywa się bez zakłóceń i przestojów. Nieliczne „zmrożenia” ekranu nie wpływają mocno na komfort pracy. Warto natomiast zwrócić uwagę na nakładkę producencką, która zmienia wygląd ikonek tworząc duże, czytelne, kolorowe kafle. To bardzo przydatne rozwiązanie jeśli podróżujemy samochodem i nie mamy czasu na wytężanie wzroku i szukanie odpowiedniej aplikacji.
Przeprowadziłem trzy popularne benchmarki – AnTutu (3174 pkt.), Quadrant Professional (1037 pkt.) oraz An3DbenchXL (20027 pkt.). Wyniki te można przyrównać do wyników innego tabletu samochodowego – modelu GoClever TAB T76GPSTV. Urządzenia charakteryzują się zbliżoną wydajnością.
Klawiatura ekranowa składa się z czterech rzędów przycisków. Bez względu na układ, klawisze są równomiernie rozłożone na całej szerokości wyświetlacza. W układzie pionowym urządzenie jest dobrym narzędziem do czytania PDFów i przeglądania stron, do pisania lepiej raczej korzystać z układu poziomego – zwłaszcza że sprzęt obsługuje multidotyk do 10 punktów.
Overmax OV-DualDrive MAX radzi sobie z większością aplikacji codziennego użytku. Obsłuży PDFy (choć przy tych cięższych, bogatych w grafiki trzeba się uzbroić w trochę cierpliwości) oraz sprawdzi się jako narzędzie do przeglądania i edycji dokumentów. Pozwoli nam posłuchać muzyki, sprawdzić pocztę i przejrzeć najnowsze wydarzenia jeśli mamy podłączenie do internetu. Jeśli chodzi o rozgrywkę, sprawdziłem takie tytuły, jak Dead Trigger, Mass Effect: Infiltrator, a także Death Dome – z uwagi na zaawansowanie graficzne wymienionych pozycji, płynność nie była rewelacyjna, ale nie przekreślała potencjału urządzenia jako mobilnej konsoli. Ponadto na tablecie znajdziemy domyślnie wgraną aplikację nawigacyjną Be-On-Road. Użytkownik otrzymuje bezterminowy klucz w zestawie, dzięki któremu może kupić tablet z mapą z jednym krajem – np. Polską lub Europą (w tym z Rosją) lub mapą dla ciężarówek (tylko Europa z Rosją). Jak deklaruje producent, użytkownicy nawigacji mogą liczyć na minimum dwie aktualizacje rocznie.
Przeglądarka internetowa pracuje z lekkim opóźnieniem. Przestoje przy wczytywaniu kolejnych stron zauważą zwłaszcza niecierpliwi. Nie uświadczymy obsługi technologii Adobe flash, co wyklucza również strumieniowanie audio i video (sprawdziłem na stronach oferujących streaming wideo – np. drhtv.com.pl) oraz część gier online (sprawdziłem na bazie gry Settlers Online).
Przetestowałem pliki multimedialne o następującej charakterystyce:
- mkv, 1080p, h264; 40mbps
- mkv, 1080p, h264, 10mbps, dts; napisy
- mkv, 720p, h264, 3mbps, vorbis, napisy;
- mp4, 720p, h264, 6mbps, ac3;
- mkv, 720p, h264, 600kbps; aac / mp3.
Tablet odtworzył powyższe pliki – również te o wysokiej przepustowości (rzędu 10, a nawet 40 mbps). Obraz był odtwarzany bez zarzutu. Pojawiły się tylko problemy z wyświetlaniem wbudowanych napisów oraz z poprawną obsługą dźwięku DTS i AC3. W ogólnym rozrachunku może jednak sprawdzić się jako mobilny odtwarzacz plików multimedialnych – o ile będziemy zwracać uwagę na standard ścieżki dźwiękowej.
Podsumowanie, ocena i opinia
Modelu Overmax OV-DualDrive MAX nie można traktować jako sprzętu uniwersalnego. To tablet zaprojektowany z myślą o podróżach. Stąd też konkretna konfiguracja podzespołów, która nie zadowoli bardziej wymagających użytkowników, ale podtrzyma pracę nawigacji, tunera cyfrowego czy też aplikacji codziennego użytku. Jedyne czego mi tu brakuje to matrycy IPS.
Każdy z najważniejszych elementów składowych został oceniony w skali od 1 do 10 punktów, gdzie 1 prezentuje poziom bardzo słaby, 5 jest odpowiednikiem standardów rynkowych, a 10 jest notą najwyższą. Średnia ocen stanowi ocenę całkowitą.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- WYGLĄD / JAKOŚĆ WYKONANIA8
- EKRAN6
- WYDAJNOŚĆ ZASILANIA7
- WYDAJNOŚĆ6
- OPROGRAMOWANIE8
- WYPOSAŻENIE10
ZALETY
|
WADY
|
Odpowiadamy na pytania CzytelniKów
Staszek: …proszę o porównanie wydajności tego tabletu do tabletów z Rockchipie 3066 i Mali 400MP4.
Rockchip 3066 i Mali 400MP4 wypadają lepiej niż Telechips TTC8923 i Mali 400MP1. Nie jest to jednak porównanie obiektywne – konfiguracje prezentują zupełnie inny poziom i półkę cenową.
Staszek: Druga sprawa to ten gps, czy łapie od ręki [podczas chodu pieszego czy wymaga jazdy autem by złapał zasięg
GPS nie łapie od ręki. Na pierwsze złapanie sygnału musimy poczekać od kilku do kilkunastu minut. Potem jednak bez większych problemów odświeża nasze położenie nawet przy spacerze.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Nie da się go uruchomić. Jakby był wyładowany, ale nie ładuje. Amba..juz 3 lata leży w szufladzie. W czasie oglądania telewizji nie nadążał z ladowaniem. To samo w samochodzie w czasie nawigowania. Dlatego podczas długich podróży zwyczajnie siadała bateria. Grzało sie to coś jak mój stary pavilion :-)) jeszcze hałasu brakowało do kompletu.
Co do wagi…cóż.. Wg mnie bardzo ciężki jak na tablet. Może ze względu na kartę tv, gps, wifi..
Aż kiedyś przestał ładować aku i po osiągnięciu 0%na baterii juz nigdy nie dało się go uruchomić.
Straszna porażka. Płaciłam coś koło 750 czy 800 zl.
Ten tablet to porażka. W moim serwisie ostrzegali mnie, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. 6 napraw w okresie gwarancji. Gwarancja się skończyła i po dwóch miesiącach znowu nawalił . Zrezygnowałem z naprawy ponieważ dodatkowo ponosiłem koszty wysyłki do serwisu. Już produktów Overmax nie będę kupował !!!
Mam pytanie odnośnie obsługi mapy w nawigacji – czy sterowanie, wybór adresu etc. Odbywa się z poziomu samej mapy (tzn. nie trzeba wychodzić za każdym razem z powrotem do głównego menu)? A po drugie – czy powiększanie i pomniejszanie jest możliwe przez zsuwanie i rozsuwanie palców, jak np. normalnie w przeglądarce?
Proszę o informację, czy tablet ten można ładować przez wyście microUSB. Najlepiej ładowarką 1-amperową od telefonów komórkowych – to duże uniezależnienie od wożenia dwóch łądowarek.
Szok, ten tablet to jedyny na świecie tablet powyżej 9 cali z tunerem dvb-t na pokładzie.
Jak to możliwe, że producenci przegapili ten rynek?
Jaki tablet 10″ byscie mi polecili, moje potrzeby to internet, czasem pdf i gry. Znalazlem zestawienie(http://tumb…do-1000zl/) ale nadal nie mogę się zdecydowac na stronie piszą że modecom będzie najlepszy do 1000zł(to wlasnie moj budzet), czy to najlepsza opcja czy polecicie cos innego ?
http://i.im…VNO0OY.jpg
Błąd
W istocie, do tekstu wkradł się błąd. Już został poprawiony.