AutoMapa to oprogramowanie, którą z pewnością kojarzy każdy, kto kiedykolwiek szukał nawigacji samochodowej. Promowana przez Hołowczyca, zyskała niemałą popularność. Od niedawna jest również dostępna na system Android, a więc na tablety i smartfony. Według producenta szybko zdobyła rozgłos i w przeciągu dwóch dni wylądowała na topowym miejscu sprzedaży w Google Play. Nasza techManiaKalna redakcja postanowiła wybrać się na przejażdżkę z głosem polskiego rajdowca. O wrażeniach przeczytacie poniżej. Zapraszam do lektury!
Wideo recenzja aplikacji AutoMapa
Nawigacja
Automapę możemy pobrać z Google Play w cenie 4,99 PLN. To cena samej aplikacji, z której możemy korzystać przez 7 dni. Oczywiście możemy dodatkowo dokupić licencję czasową. Tutaj koszt waha się od blisko 20 złotych do 120 złotych – w zależności czasu, po jakim ważność klucza wygaśnie. Mamy dostęp do licencji tygodniowej, trzymiesięcznej i rocznej. To świetne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób które podróżują rzadko i nieczęsto korzystają z nawigacji samochodowych.
Pierwszej aktywacji aplikacji towarzyszy wybór map oraz lektora. Każde następne uruchomienie zaprowadzi nas już bezpośrednio do nawigacji. Zaraz po uruchomieniu powita nas głos Krzysztofa Hołowczyca. Gdy tylko załadują się wszystkie pliki (trwa to niecałe pół minuty) możemy przejść do korzystania z oprogramowania. Tutaj warto wspomnieć o wyższości tego typu softu nad np. nawigacją Google. Do poprawnego działania aplikacji nie potrzebujemy aktywnego połączenia internetowego – wszystkie niezbędne treści mamy już wgrane do pamięci urządzenia mobilnego.
Interfejs użytkownika jest bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze. Wszystko jest dobrze, czytelnie oznaczone przejrzystymi ikonami i napisami. W zasadzie zaraz po uruchomieniu, możemy rozpocząć nawigację wciskając przycisk znajdujący się na dole ekranu, który przekieruje nas do miejsca rozpoczęcia i zakończenia trasy. AutoMapa może się pochwalić bardzo dokładnymi planami miast i miejscowości. W razie potrzeby możemy włączyć widmowy zarys budynków (modele są odwzorowane w uproszczeniu, ale z wysokością), co ułatwi nam jednoznaczną orientację w terenie. Podczas wyznaczania trasy, zawsze mamy dostęp do kilku różnych wariantów.
Do poprawnego działania aplikacji nie potrzebujemy aktywnego połączenia internetowego.
Program możemy obsługiwać w kilku różnych trybach pracy. Domyślnie mamy ustawiony tryb 3D, który w razie potrzeby możemy zmienić na klasyczny, dwuwymiarowy widok. W zależności od pory, którą wybieramy się w podróż możemy włączyć tryb nocny lub różniący się kolorystycznie tryb dzienny. Ponadto mamy wpływ na wyświetlane na mapie informacje i ikony, dzięki czemu możemy łatwo skonfigurować wyświetlany obraz według naszych potrzeb.
W trakcie jazdy możemy skorzystać z obszernej bazy 640 tysięcy punktów POI, w skład których wchodzą bankomaty, stacje paliw, restauracje, markety itp. Dodatkowo w podróży będziemy ostrzegani przed fotoradarami, przejazdami kolejowymi oraz najniebezpieczniejszymi strefami drogowymi.
Dodatkowe funkcje
Powyższe zalety wyczerpują podstawową funkcjonalność każdej nawigacji samochodowej. To jednak nie wszystko czym może się pochwalić AutoMapa. Użytkownik może bowiem skorzystać z funkcji LiveDrive. Mając dostęp do internetu, aplikacja co dwie minuty będzie pobierać informacje na temat aktualnej sytuacji drogowej, korków i utrudnień. Trasa zostanie automatycznie skorygowana z wykorzystaniem prognoz ruchu, dzięki funkcji Smart Routes.
LiveDrive umożliwia także wymianę informacji pomiędzy użytkownikami. Wraz z każdą aktualizacją otrzymamy komentarze innych kierowców na temat konkretnych miejsc oraz ostrzeżenia przed ewentualnymi kontrolami i mobilnymi wideorejestratorami. Jak to się sprawdza w praktyce? Pomijając ogromną, niepotrzebną w 99% przypadków ilość komunikatów o możliwej kontroli (niemal w każdej mijanej miejscowości), system sprawdza się rewelacyjnie. Docenią to zwłaszcza osoby, które często się poruszają po Polsce i są dobrze zaznajomione z warunkami, jakie panują na naszych drogach. Informacje o możliwych remontach potrafią być niezwykle przydatne przy wyborze trasy.
Podsumowanie
AutoMapa to aplikacja o nieocenionej funkcjonalności w świecie, w którym zaczynają dominować urządzenia mobilne. Teraz nie trzeba kupować osobno nawigacji samochodowej jeśli dysponujemy smartfonem lub tabletem. Oprogramowanie mogę z czystym sumieniem polecić każdemu kierowcy – bez względu na to czy w trasę rusza od święta, czy jest na stałe przywiązany do samochodu. Dlatego soft otrzymuje od nas specjalne wyróżnienie.
Każdy z najważniejszych elementów składowych został oceniony w skali od 1 do 10 punktów, gdzie 1 prezentuje poziom bardzo słaby, 5 jest odpowiednikiem standardów rynkowych, a 10 jest notą najwyższą. Średnia ocen stanowi ocenę całkowitą.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- ERGONOMIA9
- WYGLĄD8
- STABILNOŚĆ DZIAŁANIA10
- MAPY9
- FUNKCJONALNOŚĆ10
ZALETY
|
WADY
|
Wyróżnienie redaKcji techManiaK.pl
Aplikacja zasługuje naszym zdaniem na wyróżnienie “Wybór redaKcji“.
Alternatywa
Dla AutoMapy na Androidzie ciężko będzie znaleźć sensowną alternatywę. Jeśli jednak chcielibyście sięgnąć po tradycyjną nawigację, powinniście zerknąć na nasz test Garmin nüvi 3590.
Ceny AutoMapa
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
a kiedy będzie wersja na android 4.4.4 ?
Przyznaje się bez bicia, że jestem laikiem w kwestii nawigacji, ale szukam właśnie opcji dla siebie, bo szykują mi się godziny spędzone za kółkiem. Artykuł porusza kwestie oprogramowania na android, a moje pytanie jest następujące: jakie są podobne programy nie działające na smartfonach ale na nawigacji GPS – pytanie pewnie jest głupie, ale troche się gubię w tych kwestiach.
Kiedyś było cb-radio i nawigacja, teraz jest automapa. Faktycznie jest to idealne rozwiązanie dla twz. ,,niedzielnych kierowców’’. Sam rzadko wyruszam w podróż samochodem ( częściej podróżuję pociągiem) i szkoda byłoby mi wyrzucić kasę na nawigację, której de facto bym za często nie używał. Za to funkcja LiveDrive świetnie zastępuje cv-radio. Świetna sprawa! Wnioskując po tym, co piszesz to lepsze, niż niejedna Navi Na pewno skorzystam! Pozdrawiam, Radek
Dziala ok. Tylko jak by ktos chcial fakture za zakup to nie ma na nia co liczyc kupujac w google play, po fakcie dowiedzialem sie ze mozna to kupic gdzie indziej np. http://www….utomapa.pl
Pozdrawiam
@Lolo a nie słyszałeś o Naviexpercie? żal…..
On co prawda czasem widzi korek tam gdzie go nie ma,ale zamkniętą drogą nie poprowadzi nigdy
No ekstra dzis, jechałem po Warszawie i pokierowała mnie zamkniętym od tygodnia tunelem pod trasą WZ. No zaj….e LiveDrive. Polecam!!!!
poza tym 20zł za 7-dmio dniową wersję beta! Please.
Matt, najprawdopodobniej piszesz o darmowej (nie dla wszystkich oczywiście) wersji Select Navigona, która ma mapy z 2010 roku. Pełna wersją, którą można kupić w sklepie ma mapy Q2 2012 i naprawdę daje radę. Natomiast szybkością i prostotą obsługi bije AM na głowę. Ale tak jak pisałem wcześniej dokładność map jest ciut lepsza na AM (dużo częstsze aktualizacje niż raz na kwartał). Dobrze, że jest konkurencja to każdy może wybrać co lubi. U mnie dwie łapki w górę za navigonem, ale szanuje zdanie innych oczywiście.
Witam.Jeżdziłem z Automapą na WM i zauważam pewne różnice.Na Androidzie nie wyznaczała mi zamiennej trasy po zjechaniu z wytyczonej przez program, co zdecydowało z rezygnacji z zakupu(mam jeszcze ważną licencję na AM na WM.Brak wielu innych pożytecznych funkcji jak np.modyfikacja trasy w celu zapisania wielu wersji alternatywnych.Dobrze ,że ktoś podjął temat, bo na portalach nawigacyjnych niezrozumiała cisza i brak konkretów. Co do map Navigona tzn Navtec na Polskę nie nadają się zupełnie.Można zabładzić i tylko się ośmieszyć.Pozdrawiam
@Lolo: Ciekawe, że kiedy piszemy uczciwie że coś się nam podoba zamiast na siłę szukać dziury w całym, to słyszymy zarzut, że „artykulik jest sponsorowany”. Kurcze, gdybyśmy faktycznie pisali artykuły sponsorowane, jak nam zarzucasz @Lolo, to pewnie bylibyśmy już na wcześniejszej emeryturze. 😉 A jak widać – nie jesteśmy. Pozdrowienia
naprawdę polecam przetestować choćby navigona, który też ma bazę ale tylko fotoradarów a nie wszelakich miejsc w których kiedykolwiek stały miśki z suszarką, i wtedy będzie można pisać czy posiada konkurencje czy nie, czy jest wolniejszy czy nie itd. A nie jak AM, która pokazuje w który zjazd z ronda zjechać jak my już rondo opuściliśmy. Przejrzystość aplikacji, komfort obsługi, od razu sugeruje nam trzy drogi najkrótszą, optymalną i najszybszą (podając długość trasy oraz trzy wizualizacje na mapie). Różnica klas jak miedzy Galaxy S a SIII.
@Lolo
Podczas testów przejechałem z tą wersją Automapy przeszło 700 km. Nie odczułem żeby działała wolno. Wygląd map mi odpowiadał – nie dekoncentrował, a informacje na ekranie były jasne i przejrzyste. Fakt ilość zbędnych komunikatów jest zatrważająca, ale można się ich pozbyć – z drugiej strony jeśli ten 1% zapobiegnie mandatowi, to chyba warto?
Pozdrawiam
Uuu chyba artykulik sponsorowany, same ochy i achy. Najwolnij działajaca nawigacja na androidzie, prostotą obsługi, wyglądem map i interfesju lata świetlene za konkurencją. A przepraszam sensownej konkurencji na androidzie nie ma! „…Pomijając ogromną, niepotrzebną w 99% przypadków ilość komunikatów o możliwej kontroli, system sprawdza się rewelacyjnie…” Faktycznie rewelacja, po godzinie jazdy tylko największy twardziel nie wyłaczy tej sieczki. Navigonowi czy Aurze do piet nie dorasta jedy jej przewaga to minimalnie dokładniejsze mapy choć potrafi poprowadzic drogami nie oddanymi jeszcze do ekploatacji (autostarda do czech). Naprawdę Polecam!!!
Z tego co pamiętam, LiveDrive pobiera około 100 kB na godzinę działania. To oczywiście wartość uśredniona i mocno zależna od stabilności połączenia. Za każdym razem bowiem jak będziemy nawiązywać nowe połączenie będzie pobierać kolejne 100 kB.
Właśnie. Ile Mb taki LiveDrive potrafi pobrać przez np 30min ?
Witam! To jest to, na co wszyscy kierowcy-androidowcy czekali. Wszystko pięknie, choć słyszałem, że usługa LiveDrive pochłania bardzo duże ilości danych, co może generować duże koszty, nawet przy pakiecie. Czy ktoś to sprawdzał?