Dopiero co mobilna platforma – nVidia Tegra 2 – na dobre zadomowiła się w najnowszych, multimedialnych tabletach, a producent już teraz zapowiada, że wkrótce jej miejsce zastąpi kolejna generacja tej niezwykle wydajnej platformy. Tegra 3 – bo o niej mowa – ma być jeszcze lepsza, szybsza, wydajniejsza, bardziej energooszczędna i niezawodna od dwóch poprzednich platform. Choć początkowo mogłoby się wydawać, że dwurdzeniowa Tegra 2 jest szczytem możliwości mobilnej technologii, to jak się właśnie okazało, platforma ta w porównaniu z przyszłymi układami jest niczym Polonez w świecie motoryzacji.
nVidia już od dłuższego czasu zapowiadała trzecią odsłonę swojej mobilnej platformy – Tegra, jednakże z oficjalną prezentacją czekała aż do teraz – międzynarodowych targów Mobile World Congress 2011. nVidia Tegra 3 o nazwie kodowej Kal-El (właściwe imię Superman’a) otworzy zupełnie nowy rozdział w historii mobilnej technologii o czym osobiście będziemy mogli przekonać się już niebawem.
nVidia Tegra 3 a.k.a Kal-El będzie pierwszym na świecie mobilnym układem SoC (System-on-a-Chip) wyposażonym w czterordzeniowy procesor oraz własny układ graficzny. Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami, pojedynczy rdzeń procesora taktowany będzie zegarem o maksymalnej częstotliwości 1,5 GHz, jednakże na oficjalne potwierdzenie tych informacji będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. O szczegółach nowego układu dowiemy się zapewne już niebawem – podczas czerwcowych targów Computex 2011.
Oprócz tego, że Kal-El wyposażony został w cztery rdzenie CPU posiadające wsparcie dla trybu graficznego 2560 x 1600 pikseli, to dodatkowo w układzie tym znajdziemy 12-rdzeniowy układ graficzny GPU zdolny do odtworzenia materiałów wideo w jakości 1080p, a także 1440p w rozdzielczości maksymalnej rozdzielczości 2560 x 1600 pikseli. Bardzo prawdopodobne, że nowa platforma umożliwi oglądanie materiałów wideo 3D. Tegra 3 posiada więc 2 razy więcej rdzeni procesora (CPU) oraz 3 razy więcej rdzeni GPU, a takie połączenie zaoferuje pięciokrotnie większą wydajność niż platforma nVidia Tegra drugiej generacji – niemożliwe stało się możliwe.
Podczas pierwszej, oficjalnej prezentacji platformy Tegra, przedstawiciele nVidii przygotowali dla nas ciekawy test porównawczy. Tegra 3, procesor Intel Core 2 Duo T7200 czy nVidia Tegra 2? Nie wiadomo na ile wyniki tego testu były obiektywne, ale benchmark Coremark 1.0 wykazał, że bezapelacyjnym zwycięzcą została Tegra 3, zostawiając swoich rywali daleko w tyle. Najnowszy układ nVidii ma pobierać mniej energii niż poprzednia generacja tej platformy, a co za tym idzie, sprzęt wyposażony w taki właśnie układ pozwoli nawet na 12 godzin nieustannego odtwarzania materiałów wideo w jakości 720p. Ponadto, jak informują przedstawiciele koncernu, film w jakości 1440p pobiera zaledwie 400 miliwatów energii, co jest rezultatem niemalże doskonałym.
Na koniec chcielibyśmy przedstawić wam jeszcze plany nVidii na najbliższe lata, jeśli chodzi o rozwój mobilnej platformy Tegra. Zgodnie z podanymi przez producenta informacjami, nVidia Tegra 3 w tabletach ma pojawić się już w październiku tego roku, natomiast w smartfonach, nową Tegrę znajdziemy kilka miesięcy później. Na rok 2012 planowana jest premiera kolejnej platformy Tegra o nazwie kodowej Wayne (Bruce Wayne a.k.a Batman) oferująca 10-krotnie wyższą wydajność od pierwszej generacji naszej platformy, w 2013 roku ujrzymy Tegrę 5 – nazwa kodowa to Logan (Logan/Wolverine – postać z komiksu X-Man Marvella) i zaoferuje 50-krotnie wyższą wydajność od Tegry 2, natomiast w 2014 roku ujrzymy ostatnią generację Tegry o nazwie kodowej Stark (Tony Stark a.k.a Iron Man) o ponad 75-krotnie wyższej wydajności niż Tegra 2.
nVidia Tegra 3 jest bez wątpienia odpowiedzią na nowe, czterordzeniowe procesory firmy Marvell, firma zamierza również przygotować się do batalii z nowymi układami OMAP 5 firmy Texas Instruments i przyszłymi układami Qualcomm 2,5 GHz, które producent zamierza przedstawić już niebawem.
Zapowiada się więc ostra rywalizacja, jednakże czy montowanie w tablecie czterordzeniowego procesora ma jakikolwiek sens? Jeszcze do niedawna mówiło się, że komputery stacjonarne nie potrzebują czterordzeniowych układów, gdyż nie jesteśmy jeszcze w stanie wykorzystać w pełni ich możliwości, więc jak ten problem ma być rozwiązany w tabletach? Na to i wiele, wiele kolejnych pytań, które z pewnością nasuną nam się na myśl w niedalekiej przyszłości postaramy się odpowiedzieć, gdy tylko poznamy nowe szczegóły na temat Tegry 3 i pozostałych układów konkurencji.
źródło: nVidia, LaptopMag, tcmagazine, netbooknews
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.