>
Kategorie: Newsy

Apple liderem rynku tabletów, ale liczby nie napawają optymizmem

Rynek tabletów po wielu latach sprzedażowych rekordów zaczął wyraźnie zwalniać – wiemy to nie od dziś. Jest jednak firma, która absolutnie nie robi sobie z tego problemów. Choć rachunek ekonomiczny coraz mniej się zgadza…

Rynek tabletów powoli, powoli, ale się kurczy – i mimo najszczerszych chęci nie sposób nie zgodzić się z tymi słowami. Najdobitniej pokazują to liczby i statystyki, a tych w raporcie firmy analitycznej TrendForce jest wiele i niestety praktycznie dla nikogo nie są one oznaką wzrostu.

Jeszcze w 2015 roku do klientów trafiło 168,5 miliona tabletów, co i tak – po raz pierwszy w historii – oznaczało aż dwucyfrowy spadek sprzedaży, wynoszący 12,2%. Trend – co raczej było do przewidzenia – został utrzymany: w 2016 roku sprzedano bowiem 157,4 mln urządzeń, co daje nieco mniejszy, ale wciąż niezbyt dobrze wyglądający spadek na poziomie 6,6%. Co ważne – solidne spadki zanotowali dwaj najwięksi gracze na rynku.

Mimo dużych minusów na finalnym saldzie sprzedaży zdecydowanym liderem rynku pozostało Apple. Liczba sprzedanych iPadów dynamicznie spada jednak z roku na rok – w 2015 liczba ta wynosiła 49,6 miliona sztuk, z kolei w 2016 nabywców znalazło jedynie 42,5 mln iPadów. To co prawda wciąż wystarcza na kontrolowanie nieco ponad 27% rynku, ale mimo wszystko – 7 milionów iPadów mniej musiało uderzyć w rachunek ekonomiczny Apple.

Nietęgie miny mają także szefowie dywizji tabletów w Samsungu – zamiast 33,5 mln w 2015 mamy ledwie 27 mln egzemplarzy w 2016 roku, a więc jest to praktycznie 20% mniejsza sprzedaż w ujęciu rok do roku. Na tle tej całej sprzedażowej mizerii świetnie radzi sobie Amazon, który ewidentnie podbił rynek tabletem Fire i zantował 300% wzrost sprzedaży, z 3,5 na 11 milionów urządzeń. O 1% swoje udziały w rynku zwiększyło także Lenovo, z kolei taki sam procent w dół zaliczył Microsoft, który już chyba nasycił rynek tabletami Surface Pro.

TrendForce pokusiło się także o prognozy na rok 2017 – te przewidują dalsze, choć nie aż tak duże spadki sprzedaży. Wedle przewidywań zarówno Apple, jak i Samsung odczuje mniejszą sprzedaż tabletów na poziomie 2-3 milionów sztuk, z kolei delikatnie w górę pójdą Amazon i Huawei. Generalnie jednak cała branża znów ma zaliczyć dość solidny spadek, z 157,4 mln sprzedanych urządzeń w 2016 na 147,8 mln sztuk w tym roku.

Co ciekawe, prognozy spadków sprzedaży Apple pojawiają się nawet mimo tego, iż analitycy wkalkulowali w swoje założenia fakt, iż Apple wypuści na rynek aż trzy nowe egzemplarze iPada – o przekątnej ekranu 9.7, 12.5 , a na samym końcu 10.5 cala. To z pewnością będzie wydarzenie, które powinno nieco „ruszyć” skostniałą branżę, ale raczej nikt nie przewiduje, że sprzedaż tabletów odpali z kopyta i znów znajdzie się na fali wznoszącej. Premiera nowych iPadów z pewnością pozwoli nieco zmniejszyć negatywny trend, ale raczej na pewno go nie odwróci. I wiele wskazuje na to, że może to być już trend nie do zatrzymania, mimo wielu ciekawie zapowiadających się modeli, które już niebawem trafią na półki sklepowe.

źródło: wccftech / TrendForce

Amadeusz Cyganek

Najnowsze artykuły

Jak przenieść dane ze starego iPhone’a na nowy?

Zakup nowego telefonu zawsze wiąże się z koniecznością przeniesienia danych ze starego urządzenia. Jak ten…

21 stycznia 2025

Świąteczny poradnik zakupowy 2023. Wybieramy najlepsze prezenty pod choinkę!

Świąteczny poradnik zakupowy techManiaK.pl to mnóstwo ciekawych pomysłów na prezent pod choinkę w 2023 roku…

30 listopada 2023

Jaką konsolę wybrać? Poradnik przed Black Friday

Znudziło Ci się już granie na komputerze? A może chcesz poprawić swoje wrażenia z cyfrowej…

6 listopada 2023

Tablety premium – na jaki model postawić?

Tablet to wielofunkcyjne urządzenie, które łączy w sobie mobilność z możliwościami komputera. Sprzęt z tej…

29 września 2023

iPad – wszechstronne urządzenie mobilne dla Ciebie i Twojej rodziny

W dzisiejszych czasach mobilność jest kluczowa. Niezależnie od tego, czy jesteś studentem, pracownikiem, czy rodzicem…

22 maja 2023

Bogowie, co za bestia. Xiaomi stawia na LTPO 144 Hz, 120 W i SD8+G1, a to nawet nie jest flagowiec!

Xiaomi Pad 6 (Pro 5G) dostanie ekran LTPO AMOLED 144 Hz, ładowanie 120 W, i…

30 maja 2022

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies