Czy tablety biznesowe w Polsce cieszą się popularnością? Jakie nowości planuje wprowadzić Lenovo w ciągu najbliższych miesięcy? O realiach rynku biznesowego rozmawialiśmy z Tomaszem Szewczakiem, menedżerem ds. produktu SMB w firmie Lenovo.
Szymon Marcjanek, techManiaK.pl:
Problem związany z Superfish jest szeroko komentowany w Sieci. W oficjalnym oświadczeniu Lenovo możemy przeczytać, że problematyczne oprogramowanie instalowane było wyłącznie na urządzeniach dedykowanych klientom detalicznym. Czy mimo wszystko – w Pana opinii – afera z Superfish nie odbije się przy okazji negatywnie na segmencie biznesowym, w którym bezpieczeństwo stoi wysoko na liście priorytetów?
Tomasz Szewczak, Lenovo:
Pragniemy podkreślić, że firma Lenovo NIE instalowała tego oprogramowania na jakichkolwiek notebookach marki ThinkPad, komputerach stacjonarnych, tabletach, stacjach roboczych, serwerach ani smartfonach.
Oprogramowanie to nie ma wpływu na modele używane zazwyczaj w firmach, ale chcieliśmy zapewnić Państwa, że w Lenovo poważnie traktujemy opinie klientów. Wiemy, że z naszych urządzeń korzystają codziennie miliony osób, a my jesteśmy zobowiązani zapewniać użytkownikom wysoką jakość, niezawodność, innowacyjność i bezpieczeństwo informacji. Dokładamy wszelkich starań, by zapewnić klientom jak najlepszą ofertę.
S.M.:
Klienci biznesowi w Polsce preferują tablety z systemem Android czy Windows?
T.S.:
Jeśli użytkownik biznesowy planuje integrację urządzenia z całą infrastrukturą IT po stronie firmy, to ciężko wyobrazić sobie przeprowadzenie takiej operacji z tabletem z systemem Android w roli głównej. Kwestię bezproblemowego podpięcia urządzenia do domeny przy równoczesnym zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa danych po stronie użytkownika, rozwiązuje tablet z systemem operacyjnym Windows 8.1 w wersji Pro. Z tego też powodu biznes poszukuje właśnie takich rozwiązań, które oferują dodatkowo zabezpieczenia w postaci wzmocnionej obudowy, szyfrowania danych (TPM 2.0), czy dodatkowej ochrony przed niepowołanym dostępem (czytnik linii papilarnych oraz czytnik kart Smart).
S.M.:
Patrząc na statystyki, Lenovo jest jednym z niekwestionowanych liderów jeśli chodzi o sprzedaż laptopów, w Polsce notuje także dobre wyniki w segmencie tabletów dla klientów detalicznych. Czy zainteresowanie tabletami biznesowymi jest również duże?
T.S.:
Tablety biznesowe to wciąż nisza patrząc z perspektywy wolumenu sprzedaży na polskim rynku. Z jednej strony wynika to z relatywnie małej skali wdrożeń takich produktów po stronie Klientów, z drugiej niestety z dość wysokich kosztów samego rozwiązania, które poza tabletem często składa się też z szeregu dedykowanych akcesoriów. Poza tym po stronie Klientów wciąż nie ma dużej świadomości jeśli chodzi o zalety i korzyści płynące z wdrożenia takiego rozwiązania.
S.M.:
Produkty z grupy Lenovo Tablet, a z grupy ThinkPad Tablet – gdyby miał Pan wskazać najważniejsze różnice stricte użytkowe, dystansujące te dwie grupy urządzeń, jakie byłyby to punkty?
T.S.:
Różnice pomiędzy tabletami konsumenckimi a typowo biznesowymi można podzielić na kilka grup. Pierwszą z nich są różnice w samej konstrukcji. Wytrzymałość urządzeń wykorzystywanych przez pracowników, którzy nie pracują zza biurka musi być dużo wyższa, niż tych używanych w warunkach domowych. Sprzęt pracowników mobilnych często narażony jest na uszkodzenia, dlatego jego obudowa powinna być wykonana z trwałego materiału oraz posiadać dodatkowe wzmocnienia, np. gumowe wykończenia, które będą chroniły tablet w czasie upadku, czy wzmocniony ekran dzięki zastosowaniu matryc w technologii Dragontrail® Glass czy Corning® Gorilla® Glass.
Drugim ważnym aspektem odróżniającym te dwie grupy produktów jest kwestia bezpieczeństwa danych. Od tabletów konsumenckich nie oczekujemy zaawansowanych rozwiązań ochronnych. Natomiast w urządzeniach biznesowych ochrona danych jest sprawą priorytetową. Dlatego te urządzenia posiadają takie zabezpieczenia jak układy szyfrujące TPM, zintegrowane czytniki kart Smart czy czytniki linii papilarnych.
Trzecią różnicą jest bogata oferta dodatkowych akcesoriów, które uzupełniają urządzenia biznesowe i sprawiają, że są jeszcze bardziej funkcjonalne. Gama takiego uzupełniającego wyposażenia jest bardzo szeroka: od dedykowanych stacji dokujących, zasilaczy podróżnych i samochodowych, poprzez wzmocnione etui, które dodatkowo chronią tablet, po filtry prywatyzujące, czy rysiki które pozwalają na wygodniejsze wprowadzanie danych. Wszystko to sprawia, że codzienna praca staje się bardziej ergonomiczna i produktywna.
Tablety dla biznesu działają pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 8.1 Pro, który umożliwia bezproblemową integrację urządzeń z całą infrastrukturą IT w ramach organizacji. Dodatkowo dzięki zastosowaniu wersji 64-bitowej systemu, w ofercie znajdują się także konfiguracje wyposażone w pamięć operacyjną 4GB. Istotnym elementem zwiększającym mobilność jest wyposażenie takiego rozwiązania w moduły LTE oferujące łączność z Internetem z praktycznie dowolnego miejsca. Poza tym wyposażone są one także w odbiornik GPS, który daje możliwość precyzyjnego określenia współrzędnych geograficznych osoby korzystającej z tabletu.
S.M.:
Który model w rodzinie ThinkPad Tablet cieszy się obecnie największym zainteresowaniem polskich biznesmenów?
T.S.:
Wybór konkretnego modelu urządzenia determinowany jest potrzebami użytkownika. Dzięki ofercie tabletów do biznesu oraz dedykowanych do nich opcji, firmy mogą zyskać narzędzie w pełni profesjonalne i wszechstronnie pomocne, pozwalające skutecznie realizować cele biznesowe organizacji.
Osobie, która przemieszcza się z miejsca na miejsce i potrzebuje dostępu do danych firmowych przyda się klasyczny tablet z ekranem mniejszym od stosowanych w notebookach, ale zapewniającym wyraźny obraz i wygodną obsługę. Warunki te spełnia model ThinkPad 10. Urządzenie to jest chronione za pomocą specjalistycznego pokrowca Quickshot, który dodatkowo daje szybki dostęp do funkcji aparatu w sytuacji, gdy trzeba sporządzić dokumentację zdjęciową. 10-calowy wielodotykowy ekran z matrycą IPS współpracuje z piórem, które przekształca pismo odręczne w tekst cyfrowy, dzięki czemu robienie notatek jest szybsze i łatwiejsze.
Drugą ciekawą propozycją jest ThinkPad Helix. Na co dzień pełni funkcję ultramobilnego firmowego notebooka. Ale jeśli warunki, w których znalazł się pracownik, wykluczają wygodne korzystanie z komputera, można go natychmiast zmienić w tablet i to bez konieczności chowania klawiatury w bezpieczne miejsce. Wystarczy odłączyć ekran, przekręcić go o 180 stopni i ponownie umieścić w klawiaturze, zamykając notebook ekranem do góry. Oczywiście ultrabook posiada szereg funkcjonalności niezbędnych dla Klienta biznesowego – począwszy od dyskretnego czipu szyfrującego (TPM 1.2), poprzez weryfikację użytkownika na kilku poziomach (czytnik linii papilarnych, czytnik Smart Card), kończąc na możliwości zdalnego zarządzania (vPro).
S.M.:
Patrząc na specyfikacje techniczne tabletów serii ThinkPad łatwo zauważyć, że dominują w nich procesory Intel Atom. Czy poza linią Helix, która jest pod wieloma względami unikatowa w rodzinie produktów Lenovo, możemy się spodziewać nowych ThinkPadów z mocniejszymi CPU?
T.S.:
W połowie 2015 roku w ofercie Lenovo pojawi się odświeżona linia biznesowych tabletów – ThinkPad 10 G2. Nowe modele wyposażone będą w najnowsze procesory Intel® Atom™ wykonane w 14-to nanometrowej technologii (Cherry Trail), która oferować będzie większą wydajność grafiki oraz jeszcze mniejsze zużycie energii w stosunku do obecnej generacji procesorów.
S.M.:
Jakich jeszcze nowości – zarówno w zakresie sprzętu, jak i oprogramowania – możemy się spodziewać w przeciągu najbliższych miesięcy?
T.S.:
Obecny rok obfituje w szereg nowości w obszarze biznesowych produktów mobilnych Lenovo. Począwszy od nowych serii notebooków z procesorami Intel® 5-tej generacji (Broadwell), wyposażonych m.in. w nowy 3+2 clickpad, kończąc na ofercie tabletów, z najnowszymi procesorami w technologii Cherry Trail. Dodatkowo w drugiej połowie roku nastąpi także odświeżenie oferty stacji roboczych ThinkStation oraz komputerów stacjonarnych ThinkCentre.
W obszarze oprogramowania oferowany jest szereg przydatnych aplikacji, do których zaliczyć można np. Lenovo SHAREit czy Lenovo REACHit. SHAREit pozwala na udostępnianie zdjęć, multimediów na różnych urządzeniach bez opłat sieciowych czy połączenia Wi-Fi. Z kolei Lenovo REACHit pozwala zintegrować wiele prywatnych chmur użytkowników i oferuje do nich prosty dostęp z jednego miejsca.
S.M.:
Dziękuję za wywiad.
Tomasz Szewczak
Tomasz Szewczak jako Product Manager SMB w firmie Lenovo jest odpowiedzialny za sprzedaż do małych i średnich firm oraz rozwój kanału partnerskiego i dystrybucyjnego.
Poprzednio, od 2006 r., menedżer pracował w HP. Odpowiadał za rozwój kluczowych produktów i współpracę z kanałami sprzedażowymi. Karierę rozpoczął w Telewolt, potem był w TCH Components, a następnie w Tech Dacie.
Tomasz Szewczak ukończył studia z zakresu Zarządzania i Marketingu oraz podyplomowe studia Zarządzania Projektami, a także MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Szkoda Szymonie,że nie spytałeś się,kiedy będą w Polsce dostępne oficjalnie smartfony tej firmy,które są naprawdę dobre.
Nie ten adresat do takiego pytania. Tomasz Szewczak zajmuje się w Lenovo segmentem biznesowym (rodzina produktów ThinkPad), a za wprowadzenie (ewentualne) smartfonów odpowiadać ma podobno zespół od klientów detalicznych (czyli marek IdeaPad, Yoga itp). Pozdrawiam
Okey,dzięki za odpowiedź.