Firma Apple straciła właśnie prawa do marki „iPad”. Niestety nie na całym świecie, lecz „tylko” w Chinach, ale to i tak dużo biorąc pod uwagę, jak ogromny jest tamtejszy rynek elektroniczny. Jak do tego doszło, skoro Apple bezkarnie sprzedaje swoje tablety od ponad roku? Sytuacja jest dość skomplikowana, dlatego postaramy się w telegraficznym skrócie opisać całe zdarzenie i przedstawić prawdopodobne zakończenie całego sporu – a to jest chyba najciekawsze.
Jakiś czas temu firma Apple oskarżyła Proview Technology (Shenzen) o naruszenie znaku towarowego „iPad” i wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że Proview Shenzen należy do spółki Proview International Holdings Limited. W 2000 roku, oddział Proview Taipei zarejestrował prawa do marki „iPad” w kilku krajach i regionach, a w 2001 Proview Shenzen zarejestrował prawa do tego znaku towarowego w Chinach kontynentalnych. Aby sprawę skomplikować jeszcze bardziej, tajwański oddział firmy Proview sprzedał brytyjskiemu koncernowi IP Application Development w 2006 roku część praw do marki „iPad” za symboliczną kwotę – £ 35,000 (55,104 dolarów), a ci w 2009 roku odsprzedali prawa do znaku towarowego „iPad” amerykańskiemu gigantowi – Apple.
Problem w tym, że Proview nie przekazał brytyjskiej firmie prawa do globalnego wykorzystania marki, ponieważ jak poinformowali przedstawiciele Proview, w umowie nie uwzględniono przekazania praw do wykorzystania marki na rynku chińskim. W związku z tym Proview International Holdings w dalszym ciągu może wykorzystywać nazwę „iPad” w Chinach i jest jej prawowitym właścicielem.
W rozprawie sąd przyznał firmie Proview rację, prawa do marki „iPad” oraz możliwość wykorzystywania jej na terenie Chin kontynentalnych. Co dalej? Proview będzie żądało od firmy Apple ogromnego odszkodowaania, które na chwilę obecną opiewa na około 10 miliardów jenów, co w przeliczeniu daje nieco ponad 1,6 miliarda dolarów za naruszenie praw autorskich.
źródło: news.xinhuanet
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Leave a Reply