Autorem poniższego materiału jest Maciej. Recenzja została wyróżniona w maniaKalnym konkursie „Wygraj jeden z 7 tabletów z 3G„.
Nazywam się Maciej i pracuję we Wrocławiu, w bardzo dynamicznie rozwijającej się firmie z sektora IT. Zawodowo zajmuję się złożonym portfolio projektów informatycznych, jednak poza pracą każdą wolną chwilę staram się poświęcać mojej drugiej pasji jaką jest… latanie.
Na łamach serwisu TabletManiak ostatnio został zorganizowany konkurs, do którego zostałem szczęśliwie 😉 wytypowany, a którego celem było przetestowanie tabletu Kiano Elegance 8 3G by Zanetti.
Nie ukrywam, że od dłuższego już czasu rozglądałem się za tabletem, który mógłby mi posłużyć jako wsparcie w lotach wykonywanych zgodnie z przepisami VFR (Visual Flight Route, tzn. z widzialnością terenu). Tradycyjny sposób nawigowania z wykorzystaniem standardowych map lotniczych i wykonywany „palcem po mapie” – owszem, jest przydatny i jest najbezpieczniejszą formą nawigowania w przestrzeni powietrznej, jednak wymaga ciągłej koncentracji i praktycznie zabiera całą frajdę z podziwiania widoków. Postanowiłem więc zatem przetestować Tablet Kiano Elegance 8 3G w warunkach samolotowych. Czy się sprawdził? Przekonajcie się sami.
Aby można było przetestować takie urządzenie w samolocie, trzeba było odpowiedzieć sobie na pytanie jakie kryteria musi ono spełnić. Po dłuższym namyśle wybrałem następujące kategorie, które były oceniane w skali od 0 do 5 punktów:
Sam tablet byłby niewystarczający do testów, potrzebna mi była jeszcze nawigacja lotnicza. Wybór padł na wg. mnie najlepszy dostępny pakiet na rynku – Easy VFR należący do The PocketFMS Foundation.
Jest to najlepsza aplikacja umożliwiająca zarządzanie lotem, z jaką się spotkałem do tej pory. Dla tych, którzy nie są do końca przekonani co do możliwości jakie ona daje, The PocketFMS Foundation umożliwia miesięczne przetestowanie jej pełnej wersji zupełnie za darmo. Warto to zrobić przed zakupem, ponieważ roczna licencja kosztuje 150 €.
Po zainstalowaniu aplikacji na testowanym tablecie ściągnąłem wszystkie jej elementy składowe, a które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania m.in. mapę terenu i elewacji, dane o przestrzeniach powietrznych oraz „Aerodata”, zawierającą dane o lotniskach, pomocach nawigacyjnych, strefach etc.
Po poprawnej instalacji przeszedłem do właściwych testów.
Testowany sprzęt jest wyposażony w 1 GB pamięci RAM oraz w chipset MediaTek MT8389, bazujący na 4-rdzeniowym procesorze taktowanym z prędkością 1,2 GHz, ale oprogramowanie EasyVFR ma dosyć duże wymagania dotyczące platformy sprzętowej. Ilość przetwarzanych danych powoduje, że na nieco mniej wydajnym sprzęcie aplikacja potrafi często nie działa płynnie, a w skrajnych przypadkach potrafi się nawet zawiesić (!) Oczywiście sytuacja taka jest niedopuszczalna ze względów bezpieczeństwa, więc już na samym wstępie Elegance 8 3G dostał trudne zadanie.
Okazało się, że EasyVFR na takim „zestawie” działa – i to działa na całkiem akceptowalnym poziomie. Nie można tu mówić o nienagannej płynności, jednak mimo występującym od czasu do czasu opóźnieniom w wyświetlaniu aktualnej pozycji, bądź opóźnieniom w wysyłaniu alertów dotyczących zbliżania się do stref ATZ (Air Traffic Zone), aplikacja nie sprawiła większych kłopotów, a tablet radził sobie z przetwarzaniem danych. Przede wszystkim jednak, podczas testów nie udało mi się aplikacji EasyVFR ani razu zawiesić.
W przypadku gdyby miało to miejsce, dalsze testowanie byłoby bezcelowe. W skali 1-5 pod względem wydajności z tego segmentu cenowego tabletów, Elegance 8 3G otrzymał 4 punkty.
Testowane urządzenie może pochwalić się wymiarami 201 x 136 x 8,3 mm i wagą 372 gram. Zastanawiałem się, czy umiejscowić tablet nad instrumentami na kokpicie, tak jak w przypadku zwykłej nawigacji samochodowej. Doszedłem jednak do wniosku, że trwałe i bezpieczne zamocowanie tabletu, tak by nie „odpadł” podczas gwałtownego manewru w powietrzu (np. z powodu ptaków), czy to już na ziemi (moment przyziemienia) mogłoby być i kłopotliwe, a nawet niebezpieczne. Wybór zatem padł na nakolannik lotniczy.
Dzięki posiadanym wymiarom Elegance 8 3G idealnie znalazł na nim swoje miejsce, zastępując tym samym klasyczną mapę, a dzięki relatywnie niewielkiej wadze, nie powodował dyskomfortu i zmęczenia nogi podczas pilotażu. Pod względem wymiarów i ciężaru, Kiano Elegance 8 3G spisuje się bardzo dobrze jako pomoc nawigacyjna, a zgrabny i poręczny kształt przyczyniły się do osiągnięcia przez testowany tablet 5 punktów w tej kategorii.
Mapy lotnicze nie muszą być wyświetlane w rozdzielczości Full-HD, dlatego Elegance 8 3G, który posiada rozdzielczość 1024×768 pikseli świetnie się do tego nadaje. Dużo ważniejsze od rozdzielczości ekranu w zastosowaniu lotniczym są przede wszystkim jego jasność i równomierność podświetlenia.
Jasność na poziomie 365 cd/m2 pozwala na bardzo wygodne użytkowanie tabletu nawet w pełnym słońcu. Z przeprowadzonych przez Redakcję testów wynika że nierównomierność podświetlenia jest na poziomie 18,2%. Jednak w praktyce jest ona praktycznie niezauważalna i nie wpływa negatywnie na wygodę użytkowania czy zmęczenie oczu.
Niewątpliwym plusem tego urządzenia jest, zastosowanie w nim wyświetlacza IPS. Pozwoliło to na swobodne korzystania z Elegance 8 3G w okularach polaryzacyjnych. Niestety potrafi to być niekiedy mocno utrudnione przy innym typie wyświetlaczy, ponieważ w ich przypadku patrzenie na ekran pod nieodpowiednim kątem powoduje, że obraz staje się zupełnie czarny. Te uwagi nie dotyczą Elegance 8 3G, dlatego pod kątem użytkowania ekranu testowany egzemplarz otrzymał 4,5 punktu.
Miałem pewne obawy, czy bateria o pojemności 3800 mAh wystarczy do obsługi prawie 8” wyświetlacza IPS nastawionego na wysoką (95%) jasność z włączonym modułem GPS i włączoną transmisją danych. Naładowałem zatem baterię do 100% i z lekkimi obawami wsiadłem do samolotu. Okazało się, że bateria nie tylko jest wystarczająca do podniebnych zastosowań, a na dodatek po 2,5 godzinie użytkowania w takich warunkach Elegance 8 3G wskazywało jeszcze około 50% pojemności baterii.
Za pomocą tego tabletu można zatem nie tylko śmiało przygotować całą trasę na ziemi, wykonać zaplanowany lot, ale także wykorzystać tablet do innych celów już po wylądowaniu – np. sprawdzić maila czy uzupełnić online-ową książkę lotów, np. https://www.flylogs.com/
Oczywiście zawsze ma się ochotę na więcej i chciałoby się, aby taki tablet potrafił wytrzymać na baterii po 16 i więcej godzin z dala od gniazdka, jednak z całą pewnością wpłynęłoby to negatywnie zarówno na jego grubość, wagę, no i oczywiście cenę. Myślę, że inżynierowie z Kiano nie poszli na kompromis, tylko wybrali optymalną baterię do takiego tabletu. Zatem w tej kategorii tablet otrzymał 4,25 punktu.
To, że GSM nie działa w samolocie to mit 🙂 Lecąc na odpowiedniej wysokości spokojnie łapie się sygnał GSM, co umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych, wysyłanie i czytanie SMSów, korzystanie z przeglądarki internetowej, google hangouts czy facebooka, a Pan Policjant nie wlepi nam za to mandatu.
Oczywiście to żart i nikt o zdrowych zmysłach nie robi takich rzeczy podczas pilotażu, ale dobra jakość transmisji danych pakietowych umożliwia pobranie na urządzenie – również podczas lotu – aktualnych danych pogodowych, wektorów wiatru, NOTAMów i innych ważnych dla bezpieczeństwa lotu informacji.
Elegance 8 3G spisał się pod tym kątem… dobrze. Co prawda pobranie danych aktualizacyjnych w powietrzu zajęło mu dobrych kilka minut ze względu na zrywaną transmisję i zaniki zasięgu, jednak wynikać to mogło (choć nie musiało) z trasy jaka została wybrana do testów. Na ziemi w zasięgu nadajnika GSM, Kiano Elegance 8 3G bez większych problemów pobiera dane w standardzie HSPA+, a prawidłowa obsługa Aero2 stanowi niewątpliwą zaletę tego urządzenia.
W kategorii jakości modułu GSM testowany tablet otrzymał 4 punkty.
Nie ma co ukrywać, pod względem szybkości poprawnego rozkodowania sygnałów z satelitów GPS i określenia pozycji, Kiano Elegance 3G wypada dość słabo. Testowany egzemplarz dopiero po 5 minutach od włączenia aplikacji GPS test pokazał widoczność 2, a następnie 6 satelitów.
Później już poszło nieco lepiej. W 6 minucie tablet wykrył 7go satelitę a w 8 minucie, na ekranie widocznych „już” było 8 satelitów.
Ostatecznie czas pierwszego ustalenia pozycji dla testowanego tabletu zamknął się w 8 minutach.
Biorąc pod uwagę szybkość z jaką Elegance 8 3G „złapał” sygnał dochodzę do wniosku, że faktycznie został w nim zastosowany zbyt mało czuły i zbyt mało dokładny moduł GPS. Również na etapie projektowania moduł GPS powinien zostać usytuowany w innym miejscu – np. bliżej plastikowej klapki zasłaniającej dostęp do kart, gdzie tłumienie sygnału przez obudowę ze szczotkowanego aluminium byłoby mniejsze. W tej kategorii Elegance 8 3G otrzymuje 2,5 punktu.
Zaplanowana trasa obejmowała punkty: Lotnisko w Szymanowie k. Wrocławia – Lotnisko w Oleśnicy – Punkt Zmiany Kierunku nad Twardogórą, Radiolatarnia VOR/DME TRZ i powrót do Szymanowa.
Lot był planowany na wysokości 1550 ft AMSL, tj. około 470 m.n.p.m (zatem dość nisko).
Pierwsza noga trasy odbyła się bez zarzutów, Elegance 8 3G pokazywał względnie prawidłową wysokość, prędkość i kierunek, a pozycja była pokazywana zgodnie z rzeczywistością.
Druga noga przebiegała pomiędzy Oleśnicą a Twardogórą. Ta część trasy również przebiegła prawidłowo, a prawie 8” tablet „elegancko” pokazywał kierunek, wysokość i prędkość. Jednak przy wykonywaniu zakrętu, EasyVFR zaczął pokazywać że samolot leci w pozycji odwróconej („do góry nogami”). Po chwili zgubił wartość prędkości i wysokości, usilnie pokazując prędkość 0 a wysokość – na poziomie gruntu… Na szczęście dla pasażera było to dalekie od rzeczywistości, a było spowodowane zgubieniem sygnału GPS.
Po wyjściu z zakrętu wskazania zaczęły wracać do normy – te dotyczące wysokości i prędkości, natomiast prawidłowe wskazanie kierunku wróciło po kilku następnych sekundach.
W 2 minucie lotu po zakręcie nad Twardogórą wskazania prędkości podróżnej sfiksowały i przez kilkanaście sekund wyświetlana była wartość 24 kt (czyli około 45 km/h) co dla normalnego lotu w bezwietrznych warunkach oznaczałoby jego dość szybkie zakończenie.
Po tym czasie już do momentu lądowania wszystko przebiegało płynnie i tablet działał prawidłowo, wskazania pokrywały się z rzeczywistością a dalsza część lotu przebiegła bez żadnych problemów. Tablet w kategorii stabilności i dokładności utrzymania pozycji GPS otrzymał 2,8 punktu.
Reasumując tę część testu należy stwierdzić, że prawdopodobnie przez niską czułość modułu GPS tablet czasem gubi swą pozycję, przez co w aplikacji EasyVFR wyświetlane są błędne wartości. Nie dyskredytuje to tabletu jako jednej z pomocy nawigacyjnych, jednakże nie może on w pełni zastąpić standardowej mapy lotniczej bądź typowej nawigacji samolotowej. Nie zmienia to faktu, że pomocy nawigacyjnych podczas lotu nigdy zbyt wiele, zatem dodatkowe źródło informacji z tabletu Elegance 8 3G zawsze będzie pomocne.
Kiano Elegance 8 3G należy zarówno do ładnych i poręcznych tabletów. Dobrze leży w dłoni, a dzięki trybowi umożliwiającemu obsługę klawiatury jedną ręką ułatwia szybkie wpisanie nowego celu podróży przy zmianie planu lotu, czy choćby pisanie maili. Szczotkowane aluminium niewątpliwie podnosi klasę tego urządzenia, a dobre spasowanie elementów – w tym przycisków bocznych – powoduje, że ma się wrażenie trzymania znacznie droższego sprzętu.
Wbudowany głośnik jest na tyle dobry, że skutecznie pokonując hałas pochodzący z silnika ostrzega o zbliżaniu się do stref ATZ.
Zainstalowany android bez żadnych udziwnień ułatwia korzystanie z urządzenia i powoduje, że system działa stabilnie i szybko, a aplikacje nie są spowalniane przez niepotrzebne nakładki systemowe. Tablet także z łatwością zmieści się do torby, a ilość dostępnych na rynku pokrowców zabezpieczających przed zniszczeniem daje ten komfort, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Ogólne wrażenie z korzystania podczas testów z tego tabletu jest mocno pozytywne. Poza słabym modułem GPS, tablet jest naprawdę dobrze wykonany i z powodzeniem może posłużyć jako mobilne narzędzie do pracy, dobry czytnik ebooków wieczorową porą, a nawet jako dodatkowa pomoc nawigacyjna podczas lotów samolotem. W tym segmencie cenowym dostaniecie Państwo całkiem przyzwoity sprzęt za sensowne pieniądze, dlatego w tej kategorii Kiano Elegance 8 3G otrzymuje 4,25 punktu.
Pozdrawiam i życzę wszystkim czytelnikom TabletManiaka równie udanego użytkowania.
Maciej.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Świąteczny poradnik zakupowy techManiaK.pl to mnóstwo ciekawych pomysłów na prezent pod choinkę w 2023 roku…
Znudziło Ci się już granie na komputerze? A może chcesz poprawić swoje wrażenia z cyfrowej…
Tablet to wielofunkcyjne urządzenie, które łączy w sobie mobilność z możliwościami komputera. Sprzęt z tej…
W dzisiejszych czasach mobilność jest kluczowa. Niezależnie od tego, czy jesteś studentem, pracownikiem, czy rodzicem…
Xiaomi Pad 6 (Pro 5G) dostanie ekran LTPO AMOLED 144 Hz, ładowanie 120 W, i…
Odliczamy godziny do finału Ligi Mistrzów, gdzie zmierza się ze sobą Real Madryt i Liverpool.…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies